خانه / اخبار / درخت گر‌‌‌‌‌‌دو ، پرنسس تمام درختان
1396070410434744212047494 655x295 - درخت گر‌‌‌‌‌‌دو ، پرنسس تمام درختان

درخت گر‌‌‌‌‌‌دو ، پرنسس تمام درختان

تاریخچه درخت گردو

همان‌طور که میدانید زیستگاه اصلی درخت گردو، سرزمین ایران است. این گیاه طی میلیون‌ها سال در اینجا رویش داشته است، به‌طوری‌که هم‌اکنون این درخت را در کشورهای مختلف به نام Persian walnut به معنای گردوی ایرانی می‌شناسند. میوه این درخت نخستین بار توسط یونانیان به آن کشور برده شد که در آن زمان ، آن میوه ژوپیتر یا میوه خدایان نام‌گذاری کردند و به نظر نگارنده شاید علت این نام‌گذاری شباهت مغز انسان به میوه این گیاه باشد.

rthuyjiko 310x159 - درخت گر‌‌‌‌‌‌دو ، پرنسس تمام درختان

در گذشته کاشت این درخت ، خاص پادشاهان بود و یک درخت سلطنتی محسوب می‌شد، به‌طوری‌که در کتاب مقدس انجیل نیز از گردو نام برده شده و از باغ‌های گردوی پادشاهی به نام سولومون (سلیمان)در ۹۴۰ قبل از میلاد مسیح یاد شده است که با توجه به تاریخ ولادت و تاریخ رحلت حضرت سلیمان ، می‌توان گفت باغ‌های نام برده شده می‌تواند منسوب به سلیمان نبی باشد.

در سراسر تاریخ درخت گردو بسیار مورد احترام بود، به‌طوری‌که در روم و یونان درخت گردو را سمبل باروری دانسته و در معبد ژوپیتر در یونان نیز اشخاصی که ازدواج می‌کردند، شاخه و برگ‌های این گیاه را به زیر پای آن‌ها انداخته و اعتقادشان این بود که با این کار، عروس و داماد از قیدوبند جادو، رهایی پیدا خواهند کرد و در قرون وسطی نیز اعتقاد داشتند درخت گردو، چشم بد شیطان را دفع می‌سازد. در بعضی از کشورها نیز این آفریدگان زیبا را مظهر شکوه و استقامت دانسته و در زمان‌های قدیم در کشور ایران هم، به این درخت به‌قدری اهمیت داده می‌شد که در برخی نقاط با به‌دنیاآمدن نوزاد، درخت گردویی در همان سال به نیت او کاشته می‌شد تا سرمایه آینده او باشد و گاهی نیز درختان کهن گردو را به‌عنوان پشتوانه نکاح در سند ازدواج ثبت می‌کردند و در برخی از روستاها نیز این درختان را مقدس دانسته و بعد از نذرونیاز به این درختان دخیل می‌بستند که هنوز هم در این روستاها این عقاید پابرجاست.

بیشتر بخوانید :   خرید انواع گردو سفید

 

ویژگی‌های این درخت به‌قدری منحصربه‌فرد و استثنایی است که می‌توان آن را شگفت‌انگیزترین و اسرارآمیزترین گیاه سبز جهان لقب داد. زیرا تنها گیاهی است که مغز میوه آن شبیه مغز انسان بوده و این گیاه همچون انسان که دارای اثر انگشتان متفاوت و ریخت‌ها و شخصیت‌های متفاوت بوده، دقیقاً این گیاه نیز همچون انسان هر درختی که به‌صورت بذری رویش نموده، دارای شخصیت ارثی مستقلی است و ریخت میوه هر درختی با درخت دیگری کاملاً متفاوت است. به‌طوری‌که به جرئت می‌توان گفت در ایران بیش از پانزده میلیون درخت گردو با شخصیت‌های متفاوت می‌تواند وجود داشته باشد که این تنوع ژنتیکی در هیچ گیاهی مشاهده نشده و به نقل از پروفسور ژرمن، متخصص جهانی گردو، سرزمین ایران معدن ژنتیک گردوهای جهان است. از دیگر شاخص‌های این درخت ،به قدمت بالای آن می‌توان اشاره داشت که قدمتی بالغ بر دو هزار سال داشته که می‌توان گفت تنها درخت مثمری است که می‌تواند تا این مدت حصول تولید نماید که این نیز به شگفتی‌های استراتژیکی آن می‌افزاید. در اینجا باید گفت قدیمی‌ترین درخت گردوی جهان با قدمتی بالغ بر دو هزار سال در کرمان شناسایی‌شده که یک کارشناس آمریکایی سن آن را تخمین زده و به ثبت رسیده است.

 

از ویژگی‌های دیگر این گیاه به نفیس‌ترین بافت چوب آن می‌توان اشاره کرد و علاوه بر زیبایی بافت‌های چوبی این گیاه، می‌توان به تنوع بی‌نهایت بافت‌های چوبی آن اشاره داشت که این نیز یکی از دیگر از شاهکارهایی است که خداوند در ساختار این گیاه قرار داده، به‌طوری‌که تنوع بافت چوبی این درخت در هیچ درختی مشاهده نشده و شگفت‌انگیزترین ویژگی این درخت هوشمندی ناباورانه آن است. زیرا قادر است در شرایط و زمان هایی خاص، عکس هر موجود زنده ای را به طور کاملاً واضح در بافت های چوبی خود تصویربرداری نماید که در اثبات این ادعا می توان به ۲ قطعه‌چوب گردوی برش‌خورده با نقش دختر تمام‌قد و یک سرهنگ با درجات آنکه در آزمایشگاه چوب شناسی ساری نگهداری می شود، اشاره داشت.

بیشتر بخوانید :   خواص گردو و طرفدارانش - فیلم

 

تهیه و تنظیم : بهنام نعیمی
مصاحبه در مجله دانشمند شماره ۵۹۳ – اسفند ۱۳۹۱ صفحه۷۱

منبع : Www.gerdoomarket.ir

درباره ی محمد پارسا

زاده شهر گردو هستم " شهرستان اقلید " سالهاست خرید و فروش گردو انجام میدیم که تصمیم گرفتیم این تجارت رو توی سطح وب تجربه کنیم. امیدواریم شما هم یکی از خریداران راضی و خوشنود خشکبار فروشی قائم و فروشگاه اینترنتی گردوی اقلید باشید.

مطلب پیشنهادی

rtf - فواید گردو برای انسان - فیلم

فواید گردو برای انسان – فیلم

فواید بیشمار گردو خوردن برای بدن انسان هر چه در مورد گردو بخواهید با ما …

۲ دیدگاه

  1. با سلام خدمت شما

    بنده جواد تیموری هستم، مدیر همون سایتی که ایم مقاله رو از اونجا برداشتید و کپی کردید. اشکال ندارد که کپی کردید، ولی یک بک لینک به سایت ما می‌دادید لااقل (gerdoomarket.ir)

    این مقاله رو بنده خودم از آقای بهنام نعیمی گرفتم و تایپ و ویرایش کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.